Rodospress.Gr

Ειδήσεις σε εικόνες - Μιλάμε με τα μάτια!

2021
KELARI PANTIERAS
Restaurant Guru • Recommended

ΕΥΡΩΠΗ ΣΗΜΕΡΑ

Δικυκλιστής έκανε προσπέραση σε ε.ι.χ. αυτοκίνητο από δεξιά και κατέληξε σε σταθμευμένο όχημα με το παπάκι του

Δικυκλιστής έκανε προσπέραση σε ε.ι.χ. αυτοκίνητο από δεξιά και κατέληξε σε σταθμευμένο όχημα με το παπάκι του

Οδηγός μοτοποδηλάτου ο οποίος κινούταν επί της οδού Καναδά με προορισμό τον κόμβο με τους...

Δύο επιχειρήσεις διάσωσης σήμερα τις μεσημεριανές ώρες με τη συμμετοχή Πυροσβεστικής-Λιμενικού-Αστυνομίας και ΕΚΑΒ

Δύο επιχειρήσεις διάσωσης σήμερα τις μεσημεριανές ώρες με τη συμμετοχή Πυροσβεστικής-Λιμενικού-Αστυνομίας και ΕΚΑΒ

Σε δύο αρκετά δύσκολες επιχειρήσεις διάσωσης χρειάστηκε να επέμβει η Πυροσβεστική Υπηρεσία του...

Αυτά είναι τα πολυτελή ξενοδοχεία που βγαίνουν στο σφυρί σε Κάρπαθο-Μεσσηνία και Κουφονήσια

Αυτά είναι τα πολυτελή ξενοδοχεία που βγαίνουν στο σφυρί σε Κάρπαθο-Μεσσηνία και Κουφονήσια

Στο στόχαστρο των ηλεκτρονικών πλειστηριασμών θα βρεθούν μέσα στο επόμενο διάστημα πολυτελείς...

Άρθρο του Γ. Κατρούγκαλου | Γιατί προτείνουμε επέκταση των χωρικών υδάτων

Άρθρο του Γ. Κατρούγκαλου | Γιατί προτείνουμε επέκταση των χωρικών υδάτων

Απέναντι στην πρωτοφανή και κλιμακούμενη τουρκική επιθετικότητα, η κυβέρνηση περιορίζεται να...

Γιατί η Άγκυρα επέστρεψε στον 25ο μεσημβρινό

Γιατί η Άγκυρα επέστρεψε στον 25ο μεσημβρινό

Οι νέες απειλές – Η ερμηνεία της Αθήνας.

Τζιτζικώστας | Τεχνητό «λάθος» η κράτησή μου, η Τουρκία διολισθαίνει στα άκρα

Τζιτζικώστας | Τεχνητό «λάθος» η κράτησή μου, η Τουρκία διολισθαίνει στα άκρα

Για υποτίμηση της νοημοσύνης των Ελλήνων από τους Τούρκους έκανε λόγο ο Απ. Τζιτζικώστας αναφορικά...

Τι μας χρεώνουν τελικά οι τράπεζες

Τι μας χρεώνουν τελικά οι τράπεζες

Υψηλές οι προμήθειες των ελληνικών τραπεζών - Oι χρεώσεις ξεκινούν από 30 λεπτά για πληρωμές...

Εισαγγελική έρευνα από Οικονομική Εισαγγελία για Ανδρέα Πάτση

Εισαγγελική έρευνα από Οικονομική Εισαγγελία για Ανδρέα Πάτση

Στο πλαίσιο της έρευνας θα ερευνηθούν εταιρείες στις οποίες φέρεται να μετείχε ο Πάτσης ή στενά...

Βασίλης Παπαθεοδώρου | Γιατί δεν ανακοινώθηκε η σύλληψή του - Τον παρακολουθούσαν 5 μήνες

Βασίλης Παπαθεοδώρου | Γιατί δεν ανακοινώθηκε η σύλληψή του - Τον παρακολουθούσαν 5 μήνες

Ο 55χρονος συγγραφέας, από τις 26 Οκτωβρίου βρίσκεται προφυλακισμένος στις φυλακές Τρίπολης.

Αλλάζει ξανά ο προσωπικός γιατρός | Γιατί άνοιξε η πόρτα και στους ιδιώτες - Το νέο μεικτό σύστημα

Αλλάζει ξανά ο προσωπικός γιατρός | Γιατί άνοιξε η πόρτα και στους ιδιώτες - Το νέο μεικτό σύστημα

Οι αλλαγές στο σύστημα του προσωπικού γιατρού δεν σταματούν, την ώρα που ο χρόνος πιέζει και το...

  • Δικυκλιστής έκανε προσπέραση σε ε.ι.χ. αυτοκίνητο από δεξιά και κατέληξε σε σταθμευμένο όχημα με το παπάκι του

    Δικυκλιστής έκανε προσπέραση σε ε.ι.χ. αυτοκίνητο από δεξιά και κατέληξε σε σταθμευμένο όχημα με...

  • Δύο επιχειρήσεις διάσωσης σήμερα τις μεσημεριανές ώρες με τη συμμετοχή Πυροσβεστικής-Λιμενικού-Αστυνομίας και ΕΚΑΒ

    Δύο επιχειρήσεις διάσωσης σήμερα τις μεσημεριανές ώρες με τη συμμετοχή...

  • Αυτά είναι τα πολυτελή ξενοδοχεία που βγαίνουν στο σφυρί σε Κάρπαθο-Μεσσηνία και Κουφονήσια

    Αυτά είναι τα πολυτελή ξενοδοχεία που βγαίνουν στο σφυρί σε Κάρπαθο-Μεσσηνία και Κουφονήσια

  • Άρθρο του Γ. Κατρούγκαλου | Γιατί προτείνουμε επέκταση των χωρικών υδάτων

    Άρθρο του Γ. Κατρούγκαλου | Γιατί προτείνουμε επέκταση των χωρικών υδάτων

  • Γιατί η Άγκυρα επέστρεψε στον 25ο μεσημβρινό

    Γιατί η Άγκυρα επέστρεψε στον 25ο μεσημβρινό

  • Τζιτζικώστας | Τεχνητό «λάθος» η κράτησή μου, η Τουρκία διολισθαίνει στα άκρα

    Τζιτζικώστας | Τεχνητό «λάθος» η κράτησή μου, η Τουρκία διολισθαίνει στα άκρα

  • Τι μας χρεώνουν τελικά οι τράπεζες

    Τι μας χρεώνουν τελικά οι τράπεζες

  • Εισαγγελική έρευνα από Οικονομική Εισαγγελία για Ανδρέα Πάτση

    Εισαγγελική έρευνα από Οικονομική Εισαγγελία για Ανδρέα Πάτση

  • Βασίλης Παπαθεοδώρου | Γιατί δεν ανακοινώθηκε η σύλληψή του - Τον παρακολουθούσαν 5 μήνες

    Βασίλης Παπαθεοδώρου | Γιατί δεν ανακοινώθηκε η σύλληψή του - Τον παρακολουθούσαν 5 μήνες

  • Αλλάζει ξανά ο προσωπικός γιατρός | Γιατί άνοιξε η πόρτα και στους ιδιώτες - Το νέο μεικτό σύστημα

    Αλλάζει ξανά ο προσωπικός γιατρός | Γιατί άνοιξε η πόρτα και στους ιδιώτες - Το νέο μεικτό σύστημα

Koutouki-Ta-Mantala

ΜΑΓΚΑΖΙΝΟ

«Αφρικανός Μαρκήσιος» ένα σπάνιο ναυάγιο στο βυθό του Αιγαίου – Το τελευταίο των πλοίων «Liberty»

Ploio Nabagio Markisios Afrikanos Aigaio 021022Στα Δωδεκάνησα εδώ και δεκαετίες αναπαύεται σε έναν υγρό τάφο ο Αφρικανός Μαρκήσιος. Πρόκειται για το εξαιρετικά σπάνιο «καναδέζικο liberty», ένα από τα πιο σημαντικά ναυάγια του Αιγαίου,

που κείτεται στα νερά της βραχονησίδας Πλάτη, στα νοτιοδυτικά Δωδεκάνησα, από το 1958.

Όπως σημειώνει στο ΑΠΕ – ΜΠΕ ο ερευνητής Κώστας Θωκταρίδης, πρόκειται για ένα ανεκτίμητης αξίας ναυάγιο καθώς πλέον δεν διασώζεται κανένα από τα 356 πλοία αυτού του τύπου που ναυπηγήθηκαν στον Καναδά κατά τη διάρκεια του πολέμου.

«Τα Liberty, καναδέζικα ή αμερικάνικα, ουσιαστικά έκριναν την έκβαση της μάχης για την τροφοδοσία της Μεγάλης Βρετανίας δια θαλάσσης» προσθέτει ίδιος.

Στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο
Αν έπιανε κανείς το νήμα της ιστορίας, θα ξεκινούσε από το γεγονός ότι οι μεγάλες απώλειες εμπορικών πλοίων που προκαλούσαν τα γερμανικά υποβρύχια είχαν γείρει την πλάστιγγα στην μεριά του Άξονα θέτοντας σε κίνδυνο την έκβαση της Μάχης του Ατλαντικού. Έτσι η βρετανική κυβέρνηση προχώρησε το 1940 στην ναυπήγηση φορτηγών πλοίων ενός τύπου βασισμένου στο προπολεμικό σχέδιο «North Sands».

Αυτό επιλέχθηκε καθώς ήταν απλό, οικονομικό και ταυτόχρονα με μεγάλη μεταφορική ικανότητα επιτρέποντας τη μεταφορά φορτίου 10.000 τόνων.

Χρησιμοποιώντας το ναυπηγικό σχέδιο των «North Sands», ναυπηγήθηκαν στον Καναδά 204 εμπορικά πλοία για λογαριασμό του Βρετανικού Υπουργείου Πολεμικών Μεταφορών, στα οποία δόθηκαν ονόματα με το πρόθεμα «Fort», καθώς και 21 βοηθητικά στόλου. Επιπλέον 135 πλοία του ιδίου τύπου ναυπηγήθηκαν για λογαριασμό της Καναδικής κυβέρνησης στα οποία δόθηκαν ονόματα με το πρόθεμα «Park».

Το σχέδιο «North Sands» κατόπιν χρησιμοποιήθηκε από τις ΗΠΑ σε μια πιο βελτιωμένη μορφή για τις ανάγκες του δικού τους ναυπηγικού προγράμματος. Συνολικά ολοκληρώθηκαν 2.710 πλοία τύπου EC2-S-C1 που έμειναν γνωστά ως Liberty. Οπτικά, η βασική διαφοροποίηση τους ήταν στη διάταξη του κομοδέσιου τους που ήταν σε μια ενιαία δομή, ενώ στα καναδέζικα πλοία και στα Ocean ένα επιπλέον αμπάρι χώριζε τη γέφυρα από το υπόλοιπο κομοδέσιο.

Ploio Nabagio Markisios Afrikanos Aigaio 021022

Τα Liberty στην Ελλάδα
Από τα καναδέζικης ναυπήγησης πλοία τύπου Fort και Park τα τριάντα ένα απολέσθηκαν από πολεμικές αιτίες και τέσσερα ακόμη σε ναυτικά ατυχήματα. Μετά το τέλος του πολέμου τα «επί δανεισμό» πλοία επιστράφηκαν από τη Βρετανία στις ΗΠΑ και τον Καναδά και εκποιήθηκαν σε ιδιώτες εφοπλιστές προκειμένου να αναπληρώσουν κάποιες από τις απώλειες που είχαν υποστεί στα έξι χρόνια του πολέμου.

Περί τα πενήντα τέσσερα από τα Fort και περί τα εβδομήντα από τα Park, περιήλθαν σταδιακά σε Έλληνες εφοπλιστές και έμειναν γνωστά ως «καναδέζικα λίμπερτυ». Εφοπλιστικοί οίκοι όπως των Ρεθύμνη & Κουλουκουντή, Λύρα, Λαιμού, Γουλανδρή, Πατέρα και Λύρα απέκτησαν αρκετά από τα καναδέζικα πλοία αναγνωρίζοντας επιτυχώς τις δυνατότητες επικερδούς εκμετάλλευσης τους. Το AFRICAN MARQUIS είναι το μοναδικό από αυτά που βυθίστηκε στην ελληνική επικράτεια.

Ploio Nabagio Markisios Afrikanos Aigaio 021022

Το African Marquis
Το AFRICAN MARQUIS είχε ναυπηγηθεί το 1943 στο Vancouver ως FORT GLENORA. Το διαστάσεων 134,1 x 17,4 μέτρων σκάφος διέθετε πριτσινωτό κύτος και τρεις λέβητες που έκαιγαν κάρβουνο. Ως FORT GLENORA συμμετείχε κατά τη διάρκεια του πολέμου σε πενήντα τέσσερις νηοπομπές. Τον Ιούνιο του 1943 πραγματοποίησε τον πρώτο του υπερατλαντικό διάπλου, από την Νέα Υόρκη στο Λίβερπουλ και από εκεί μετέβη στο Γιβραλτάρ και το Πορτ Σάιδ. Συνέχισε να συμμετέχει σε νηοπομπές μεταξύ Βρετανίας, Μεσογείου, βόρειας Αφρικής και ανατολικών ακτών των ΗΠΑ, μέχρι το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου που το βρήκε στην Ινδία.

Το 1950 εκποιήθηκε και περιήλθε στην N.G.Kyriakides Shipping Co. Ltd. με έδρα το Λονδίνο και μετονομάστηκε GEORGE K. Προτού ξεκινήσει τα ταξίδια του, το σκάφος στάλθηκε στα ναυπηγεία όπου μετατράπηκε για να καίει πετρέλαιο στους λέβητες του. Το 1956 το σκάφος ύψωσε σημαία Λιβερίας κατόπιν πώλησης του στην ιταλικών συμφερόντων West Africa Navigation Ltd. και μετονομάστηκε AFRICAN MARQUIS. Στις 25 Φεβρουαρίου 1958 βυθίστηκε στη νησίδα Πλατή, ενώ μετέφερε μετάλλευμα από τη Μόρφου της Κύπρου στο Αμβούργο. Την επομένη ημέρα το πλοίο έσπασε σε δυο τμήματα και βυθίστηκε, οπότε εγκαταλείφθηκε ως τεκμαρτή κατασκευαστική απώλεια.

Ploio Nabagio Markisios Afrikanos Aigaio 021022

Το πολύτιμο φορτίο του ανελκύστηκε από την εταιρία ναυαγιαιρεσιών των αδελφών Ξηραδάκη. Δυο δύτες που συμμετείχαν στις εργασίες ήταν οι αδελφοί Θεόφιλος και Νικήτας Κλήμης, ένα δυναμικό δίδυμο που είχε στον απολογισμό του την ανέλκυση δεκάδων ναυαγίων. Ο ίδιος θα ανέφερε ότι τα κουβούσια των αμπαριών βρίσκονταν στα 20-22 μέτρα βάθους και πως είχε χρειαστεί να κοπούν τμήματα που εμπόδιζαν στην ανέλκυση του φορτίου χαλκού, το οποίο κατόπιν μεταφέρθηκε στα Πηγάδια της Καρπάθου.

Ploio Nabagio Markisios Afrikanos Aigaio 021022

Στον βυθό του Αιγαίου
«Το βυθισμένο AFRICAN MARQUIS μήκους 134 μέτρων ξεπροβάλλει από τα 32 μέτρα βάθος εντυπωσιάζοντας τον δύτη με τον όγκο του. Παρατηρώντας προσεκτικά κάποιος θα διαπιστώσει ότι τα ελάσματα είναι πριτσινωτά στο κύτος. Η πλώρη προκαλεί δέος καθώς ακουμπάει με έμπλωρη κλίση στον βυθό, ενώ η καδένα της άγκυρας κρέμεται στο κατάστρωμα» λέει ο Κώστας Θωκταρίδης ο οποίος, εκτός επικεφαλής της ερευνητικής ομάδας Planet Blue, πραγματοποίησε την ιστορική και αρχειακή έρευνα μαζί με τον Άρη Μπιλάλη.

«Μεγάλο μέρος του κύτους έχει καταπέσει στο βυθό και ανάμεσα στην πλώρη και το κομοδεσίου βρίσκονται διάσπαρτες λαμαρίνες, και σωληνώσεις από το άλλοτε δίκτυο ατμού.

Ploio Nabagio Markisios Afrikanos Aigaio 021022

Η πρύμνη του ναυαγίου είναι ανεστραμμένη με το κατάστρωμα να ακουμπάει το βυθό. Η προπέλα δεν βρίσκεται στη θέση τους μιας και η υψηλή αξία της την κατέστησε έναν από τους πρώτους στόχους των ανελκυστών» προσθέτει ακόμη.

Όσο για το θέαμα, κάθε άλλο παρά αδιάφορο μπορεί να αφήσει τον επισκέπτη: «Ο χώρος του ναυαγίου βρίθει από θαλάσσια ζωή προσφέροντας στον δύτη μια σπάνια καταδυτική εμπειρία με την υποβρύχια ορατότητα να ξεπερνά τα τριάντα μέτρα».

Ploio Nabagio Markisios Afrikanos Aigaio 021022

Ploio Nabagio Markisios Afrikanos Aigaio 021022

Ploio Nabagio Markisios Afrikanos Aigaio 021022

Ploio Nabagio Markisios Afrikanos Aigaio 021022

Ploio Nabagio Markisios Afrikanos Aigaio 021022

Rania
Kapellimania Nikos

Εύρεση άρθρου

ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ