Motomike
Φωτιά σε αγροικία στον λόφο του Αγίου Στεφάνου

Από άγνωστη μέχρι στιγμής αιτία, λίγο πρίν τις 5μ.μ. ώρα, ξέσπασε φωτιά σε αγροτική κατοικία κοντά...

Με τον Πρόεδρο και Διευθύνοντα Σύμβουλο της  αεροπορικής εταιρείας Sky Express, κ. Θεόδωρο...

Συνάντηση εργασίας του Χωρικoύ Αντιπεριφερειάρχη Δωδεκανήσου κ. Χρήστου Ευστρατίου με τον...

Ευχαριστήριο του Συλλόγου Στήριξης Καρκινοπαθών Δωδεκανήσου

Ο Σύλλογος Στήριξης Καρκινοπαθών Δωδεκανήσου «Μαζί με Δύναμη για τη Ζωή»

Τι Προβλέπει Το Νέο Νομοσχέδιο Για Σκύλους Και Γάτες Στις Πολυκατοικίες

Σε δημόσια διαβούλευση βρίσκεται το νομοσχέδιο που αφορά τα δεσποζόμενα και τα αδέσποτα ζώα.

Τα Διοικητικά Συμβούλια των Ενώσεων Αξιωματικών Ελληνικής Αστυνομίας Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου...

Το μεγάλο κόλπο των φαρμακευτικών με τα οπιοειδή

Οι πολυεθνικές φαρμακευτικές εταιρείες που παράγουν οπιοειδή είναι ανταγωνιστικές μεταξύ τους αλλά...

Σκόνη από την καταστροφή αστεροειδούς οδήγησε τη Γη σε εποχή παγετώνων

Η συντριβή ενός τεράστιου αστεροειδούς γέμισε ολόκληρο το ηλιακό μας σύστημα με μεγάλες ποσότητες...

Φωτιά σε αγροικία στον λόφο του Αγίου Στεφάνου

Σάββατο, 21 Σεπτεμβρίου 2019 17:32
  • Συνάντηση του Υφυπουργού Τουρισμού, κ. Μάνου Κόνσολα, με τον Πρόεδρο της SkyExpress για την αεροπορική σύνδεση των μικρών νησιών

Σάββατο, 21 Σεπτεμβρίου 2019 09:55

Σάββατο, 21 Σεπτεμβρίου 2019 09:52

Ανοιχτό κάλεσμα στις συνδικαλιστικές οργανώσεις της Ρόδου την Τρίτη 24 Σεπτέμβρη απεργούμε!

Σάββατο, 21 Σεπτεμβρίου 2019 09:48

Ευχαριστήριο του Συλλόγου Στήριξης Καρκινοπαθών Δωδεκανήσου

Σάββατο, 21 Σεπτεμβρίου 2019 09:45

Ανακοίνωση του Αντιρατσιστικού Παρατηρητηρίου του Πανεπιστημίου Αιγαίου για το Προσφυγικό ζήτημα

Σάββατο, 21 Σεπτεμβρίου 2019 09:39

Τι Προβλέπει Το Νέο Νομοσχέδιο Για Σκύλους Και Γάτες Στις Πολυκατοικίες

Σάββατο, 21 Σεπτεμβρίου 2019 09:34
  • Συλλυπητήρια της Ένωσης Αξιωματικών Ελληνικής Αστυνομίας Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου για την απρόσμενη απώλειά του ΧΛΟΥΒΕΡΑΚΗ Γεωργίου

Σάββατο, 21 Σεπτεμβρίου 2019 09:31

Το μεγάλο κόλπο των φαρμακευτικών με τα οπιοειδή

Παρασκευή, 20 Σεπτεμβρίου 2019 14:19

Σκόνη από την καταστροφή αστεροειδούς οδήγησε τη Γη σε εποχή παγετώνων

Παρασκευή, 20 Σεπτεμβρίου 2019 14:13
210

ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

Έλληνες επιστήμονες ανατρέπουν την υπάρχουσα θεωρία για τα εγκεφαλικά κύτταρα

Egkefalos Neurones neuroscience 210819Φως στη λειτουργία των εγκεφαλικών κυττάρων ρίχνουν ερευνητές του ΙΤΕ, θέτοντας υπό αμφισβήτηση την υπάρχουσα θεωρία μέσα από μία νέα που δημοσιεύτηκε πρόσφατα στο έγκριτο επιστημονικό περιοδικό Nature Communications.

Το αποτέλεσμα της έρευνας «φωτίζει» τον τρόπο λειτουργίας των ενδονευρώνων ταχείας πυροδότησης, ενός τύπου ανασταλτικών νευρώνων στον εγκέφαλό μας και αποκαλύπτει τον τρόπο με τον οποίο τα κύτταρα αυτά ενσωματώνουν τα ερεθίσματα που δέχονται με τη χρήση πολύπλοκων, μη γραμμικών υπολογισμών στους δενδρίτες τους, αποτέλεσμα που προσβάλλει την υπάρχουσα θεωρία που θέλει τους ενδονευρώνες να έχουν απλούς, γραμμικούς δενδρίτες.

Η έρευνα αυτή παρουσιάζει μία νέα θεώρηση για τον τρόπο λειτουργίας των ενδονευρώνων και επεκτείνεται σε δύο περιοχές σχετικές με τη μνήμη: Τον ιππόκαμπο και τον προμετωπιαίο φλοιό. Παρέχει, επίσης, μία ακριβέστερη μαθηματική περιγραφή του τρόπου με τον οποίο οι νευρώνες αυτοί κωδικοποιούν τις εισερχόμενες πληροφορίες, γεγονός που μπορεί να έχει μελλοντικά σημαντικές επιρροές σε πεδία πέρα από τη Νευροεπιστήμη, όπως αυτά της μηχανικής μάθησης και της τεχνητής νοημοσύνης. Περαιτέρω, πειραματικές δοκιμασίες αναμένεται να ενισχύσουν την κατανόησή μας για το πώς τα κύτταρα αυτά συμβάλλουν στη μάθηση και τη μνήμη.

Τα αποτελέσματα της έρευνας δημοσιεύτηκαν πρόσφατα στο Nature Communications με τίτλο: «Αμφισβητώντας το δόγμα του σημειακού νευρώνα: Οι ενδονευρώνες ταχείας πυροδότησης ως μη γραμμικά νευρωνικά δίκτυα».

Όπως εξηγούν οι ερευνητές του ΙΤΕ, η υποψήφια διδάκτορας Αλεξάνδρα Τζιλιβάκη και ο μεταδιδακτορικός συνεργάτης Δρ. Γιώργος Καστελάκης, που πραγματοποίησαν την έρευνα υπό την επίβλεψη της Δρ. Παναγιώτας Ποϊράζη, διευθύντριας Ερευνών IMBBΙΤΕ, για δεκαετίες, οι ερευνητές υπέθεταν ότι οι ενδονευρώνες απλά άθροιζαν τα εισερχόμενα ερεθίσματα που δέχονταν και, εφόσον το αποτέλεσμα ήταν αρκετά ισχυρό, πυροδοτούνταν μεταφέροντας έτσι το μήνυμα στα επόμενα κύτταρα.

Η θεώρηση αυτή οδήγησε στο δόγμα του «σημειακού νευρώνα», δηλαδή, εκείνου που απλώς αθροίζει τα ερεθίσματα που λαμβάνει χωρίς να τα επηρεάζει – ως εκ τούτου αναπαρίστανται «σημειακά», δηλαδή, σαν ένα απλό σημείο. Πρόσφατα πειραματικά ευρήματα, ωστόσο, αναφέρουν μη γραμμικά δενδριτικά γεγονότα σε πολλούς τύπους ενδονευρώνων, υποδηλώνοντας ότι τα κύτταρα αυτά πιθανά να είναι κάτι παραπάνω από σημειακά.

Επιστημονική ανάλυση της νέας έρευνας

Οι ενδονευρώνες είναι η κύρια κατηγορία ανασταλτικών κυττάρων στον εγκέφαλο των θηλαστικών (ανασταλτικοί νευρώνες είναι τα φρένα του εγκεφάλου: καταστέλλουν τη νευρική δραστηριότητα των κυττάρων με τα οποία συνδέονται). Οι ενδονευρώνες διακρίνονται για την εξαιρετική ποικιλομορφία τους, τόσο στη δομή όσο και στη μοριακή και πρωτεϊνική τους σύνθεση. Παρά τη χαρακτηριστική τους πολυπλοκότητα και ανομοιογένεια, τα κύτταρα αυτά θεωρούνταν μέχρι σήμερα ως απλοί ελεγκτές της διεγερσιμότητας των νευρικών κυκλωμάτων, με στόχο την ομαλή λειτουργία του εγκεφάλου.

Πράγματι, η διακοπή της σωστής λειτουργίας τους έχει συσχετιστεί με διάφορες νευροεκφυλιστικές διαταραχές όπως η νόσος του Alzheimer, η νόσος του Parkinson, η επιληψία κ.λπ. Οι ερευνητές του ΙΤΕ ανέπτυξαν ένα σύνολο υπολογιστικών μοντέλων που καλύπτουν δύο περιοχές του εγκεφάλου, τον ιππόκαμπο και τον προμετωπιαίο φλοιό. Οι περιοχές αυτές εμπλέκονται σε διαδικασίες μνήμης και μάθησης και εμφανίζουν αλλοιώσεις σε πληθώρα ασθενειών που προσβάλουν την μνήμη.

Τα μοντέλα χρησιμοποιήθηκαν για να μελετήσουν οι ερευνητές το πώς οι δενδρίτες επεξεργάζονται τα ερεθίσματα που δέχονται και τον τρόπο με τον οποίο η επεξεργασία αυτή θα μπορούσε να ενισχύσει τη συμβολή των κυττάρων αυτών σε διαδικασίες μνήμης και μάθησης. Τα υπολογιστικά μοντέλα που αναπτύχθηκαν περιλάμβαναν:

α) Λεπτομερείς αναπαραστάσεις των βιολογικών νευρώνων.

β) Απλοποιημένες μαθηματικές εκδοχές αυτών βασιζόμενες σε τεχνητά νευρωνικά δίκτυα και

γ) Μοντέλα δικτύων από νευρώνες που έχουν την ικανότητα να δημιουργούν νέες μνήμες.

Το πρώτο ενδιαφέρον εύρημα ήταν ότι σε όλα τα μοντέλα που δοκιμάστηκαν, και στις δύο περιοχές του εγκεφάλου, οι ενδονευρώνες ταχείας πυροδότησης είχαν δύο είδη μη γραμμικών δενδριτών. Εκείνους που μπορούσαν να ενισχύσουν τα εισερχόμενα ερεθίσματα (υπερ-γραμμικοί) και αυτούς που μπορούσαν να τα καταστείλουν (υπο-γραμμικοί).

Η παρουσία αυτών των μη-γραμμικών δενδριτικών ιδιοτήτων επέτρεψε σε μεμονωμένους ενδονευρώνες να παράγουν ένα ευρύ φάσμα αποκρίσεων που δεν θα μπορούσαν να παραχθούν από ένα απλό σημειακό νευρώνα. Οι ερευνητές μάλιστα ανέπτυξαν ένα νέο θεωρητικό μοντέλο ικανό να εξηγήσει το φάσμα αποκρίσεων που παράγουν αυτά τα κύτταρα.

Σύμφωνα με τη νέα θεωρία, οι συγκεκριμένοι ενδονευρώνες λειτουργούν ως 2-επιπέδων νευρωνικά δίκτυα με κόμβους αντίστοιχους των δενδριτικών ιδιοτήτων τους. Το αναπάντεχο αυτό εύρημα, όπως τονίζεται από τους ερευνητές του ΙΤΕ, θέτει υπό αμφισβήτηση τη μέχρι προσφάτως αποδεκτή θεωρία ότι οι ενδονευρώνες ταχείας πυροδότησης λειτουργούν ως απλά σημειακά κύτταρα, χωρίς δενδριτική επεξεργασία των ερεθισμάτων τους.

Στη συνέχεια, οι ερευνητές δημιούργησαν ένα υπολογιστικό νευρικό μικροκύκλωμα, που χρησιμοποιήθηκε για να δημιουργήσει απλές μνήμες, και μελέτησαν τον τρόπο με τον οποίο οι ενδονευρώνες συμβάλλουν στη δημιουργία τους. Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι οι μη γραμμικοί δενδρίτες των ενδονευρώνων ταχείας πυροδότησης μπορούν να ενισχύσουν σημαντικά τη δημιουργία και παγίωση μνημών.

Astegoi Stokxolmi 160919

Εικόνα από την …ευημερούσα Σουηδία!
Αυτή είναι η πρόσφατη (Σάββατο 31 Αυγούστου 2019) εικόνα της “ευημερίας” στην Σουηδία στο κέντρο της πρωτεύουσας Στοκχόλμη. Άστεγοι που δεν έχουν που να βρουν στέγη και κοιμούνται στα πεζοδρόμια. Ίδιες οι εικόνες σε Ευρώπη, Αμερική, Ασία, ακόμη πιο τραγικές στην Αφρική….