Οι ειδήσεις σε εικόνες

Μιλάμε με τα μάτια!

ΚΑΙΡΟΣ

ΕΥΡΩΠΗ ΣΗΜΕΡΑ

Dimilia-Aleuromyloi
Πώς θα αντιμετωπιστεί ο ασύδοτος συνδικαλισμός;

Πώς θα αντιμετωπιστεί ο ασύδοτος συνδικαλισμός;

Η τυπική έξοδος από τα μνημόνια μπορεί να καλλιεργεί συγκρατημένη έστω αισιοδοξία για ένα...

Ξυλοδαρμός εφοριακών σε εστιατόριο στο Αίγιο

Ξυλοδαρμός εφοριακών σε εστιατόριο στο Αίγιο

Θύματα ξυλοδαρμού έπεσαν δυο υπάλληλοι της ΑΑΔΕ, οι οποίοι στο πλαίσιο τακτικών ελέγχων που...

Μίκης Θεοδωράκης: «Η φίμωση του Τύπου υπήρξε πάντοτε απαρχή ζοφερών εξελίξεων»

Μίκης Θεοδωράκης: «Η φίμωση του Τύπου υπήρξε πάντοτε απαρχή ζοφερών εξελίξεων»

Για «φίμωση του Τύπου», που «πάντοτε υπήρξε απαρχή ζοφερών εξελίξεων» κάνει λόγο σε δήλωσή του ο...

Αντισυνταγματική η αυτόφωρη διαδικασία στα αδικήματα Τύπου

Αντισυνταγματική η αυτόφωρη διαδικασία στα αδικήματα Τύπου

«Αντισυνταγματική« χαρακτηρίζει την αυτόφωρη διαδικασία για αδικήματα που αφορούν σε δημοσιεύματα...

Γιώργος Χατζημάρκος Vs Τζίνας Δαβιλά: Η δίκη, η δημόσια ομολογία για το iPorta.gr ως opinion leader site και ο εκνευρισμός της ΠΝΑι, της Τζίνας Δαβιλά

Γιώργος Χατζημάρκος Vs Τζίνας Δαβιλά: Η δίκη, η δημόσια ομολογία για το iPorta.gr ως opinion leader site και ο εκνευρισμός της ΠΝΑι, της Τζίνας Δαβιλά

Η δικαστική αγωγή εναντίον μου από τον Περιφερειάρχη Νοτίου Αιγαίου Γιώργο Χατζημάρκο [20/9/2018]...

Δήλωση του Εκτελεστικού Γραμματέα της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου για τα εντάλματα αποδοχών εργαζομένων της ΠΝΑΙ

Δήλωση του Εκτελεστικού Γραμματέα της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου για τα εντάλματα αποδοχών εργαζομένων της ΠΝΑΙ

Κάποια κυρία Τζίνα Δαβιλά δημοσίευσε ένα κατάλογο μισθοδοσίας προσωπικού της Περιφέρειας Νοτίου...

Παρέμβαση Μίκη Θεοδωράκη για τη μεταφορά μνημείων στο Υπερταμείο: Εχουμε εκχωρήσει την εθνική μας αυτοτέλεια

Παρέμβαση Μίκη Θεοδωράκη για τη μεταφορά μνημείων στο Υπερταμείο: Εχουμε εκχωρήσει την εθνική μας αυτοτέλεια

Παρέμβαση στο θέμα της μεταφοράς μνημείων στο Υπερταμείο έκανε ο Μίκης Θεοδωράκης, με επιστολή...

Η Telegraph προειδοποιεί: Μην πάτε στη Σαντορίνη -Κίνδυνος για τη δημόσια υγεία τα φουγάρα των πλοίων

Η Telegraph προειδοποιεί: Μην πάτε στη Σαντορίνη -Κίνδυνος για τη δημόσια υγεία τα φουγάρα των πλοίων

Για τον κίνδυνο που συνιστούν για τη δημόσια υγεία οι εκπομπές ρύπων από τα κρουαζιερόπλοια στη...

Κλήση σε απολογία με κατηγορίες του μισού Ποινικού Κώδικα κατά Λαφαζάνη

Κλήση σε απολογία με κατηγορίες του μισού Ποινικού Κώδικα κατά Λαφαζάνη

Λαφαζάνης: Η τρομοκρατία με τις εκδικητικές διώξεις στο πρόσωπο μου δεν θα περάσει.

Ανθρώπινα δικαιώματα à la carte - Άρθρο του Νίκου Ανδρουλάκη

Ανθρώπινα δικαιώματα à la carte - Άρθρο του Νίκου Ανδρουλάκη

Η Ευρωπαϊκή Ένωση από την ίδρυσή της είχε ως βασική της αρχή την προάσπιση των Ανθρωπίνων...

  • Πώς θα αντιμετωπιστεί ο ασύδοτος συνδικαλισμός;

    Πώς θα αντιμετωπιστεί ο ασύδοτος συνδικαλισμός;

    Δευτέρα, 24 Σεπτεμβρίου 2018 17:57
  • Ξυλοδαρμός εφοριακών σε εστιατόριο στο Αίγιο

    Ξυλοδαρμός εφοριακών σε εστιατόριο στο Αίγιο

    Δευτέρα, 24 Σεπτεμβρίου 2018 16:58
  • Μίκης Θεοδωράκης: «Η φίμωση του Τύπου υπήρξε πάντοτε απαρχή ζοφερών εξελίξεων»

    Μίκης Θεοδωράκης: «Η φίμωση του Τύπου υπήρξε πάντοτε απαρχή ζοφερών εξελίξεων»

    Κυριακή, 23 Σεπτεμβρίου 2018 03:00
  • Αντισυνταγματική η αυτόφωρη διαδικασία στα αδικήματα Τύπου

    Αντισυνταγματική η αυτόφωρη διαδικασία στα αδικήματα Τύπου

    Κυριακή, 23 Σεπτεμβρίου 2018 02:55
  • Γιώργος Χατζημάρκος Vs Τζίνας Δαβιλά: Η δίκη, η δημόσια ομολογία για το iPorta.gr ως opinion leader site και ο εκνευρισμός της ΠΝΑι, της Τζίνας Δαβιλά

    Γιώργος Χατζημάρκος Vs Τζίνας Δαβιλά: Η δίκη, η δημόσια ομολογία για το iPorta.gr ως opinion...

    Σάββατο, 22 Σεπτεμβρίου 2018 17:44
  • Δήλωση του Εκτελεστικού Γραμματέα της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου για τα εντάλματα αποδοχών εργαζομένων της ΠΝΑΙ

    Δήλωση του Εκτελεστικού Γραμματέα της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου για τα εντάλματα αποδοχών...

    Σάββατο, 22 Σεπτεμβρίου 2018 17:38
  • Παρέμβαση Μίκη Θεοδωράκη για τη μεταφορά μνημείων στο Υπερταμείο: Εχουμε εκχωρήσει την εθνική μας αυτοτέλεια

    Παρέμβαση Μίκη Θεοδωράκη για τη μεταφορά μνημείων στο Υπερταμείο: Εχουμε εκχωρήσει την εθνική μας...

    Σάββατο, 22 Σεπτεμβρίου 2018 16:53
  • Η Telegraph προειδοποιεί: Μην πάτε στη Σαντορίνη -Κίνδυνος για τη δημόσια υγεία τα φουγάρα των πλοίων

    Η Telegraph προειδοποιεί: Μην πάτε στη Σαντορίνη -Κίνδυνος για τη δημόσια υγεία τα φουγάρα των...

    Σάββατο, 22 Σεπτεμβρίου 2018 16:50
  • Κλήση σε απολογία με κατηγορίες του μισού Ποινικού Κώδικα κατά Λαφαζάνη

    Κλήση σε απολογία με κατηγορίες του μισού Ποινικού Κώδικα κατά Λαφαζάνη

    Σάββατο, 22 Σεπτεμβρίου 2018 16:33
  • Ανθρώπινα δικαιώματα à la carte - Άρθρο του Νίκου Ανδρουλάκη

    Ανθρώπινα δικαιώματα à la carte - Άρθρο του Νίκου Ανδρουλάκη

    Σάββατο, 22 Σεπτεμβρίου 2018 16:31
210

ΣΚΕΨΕΙΣ

«Τ΄αγγειά γινήκαν θυμιατά και τα σκατά λιβάνι οι γύφτοι γίναν δήμαρχοι κι οι κλέφτες καπετάνιοι»

Simaia Elliniki 250518Δημήτρης Νατσιός: "Φωνάζω ελληνικά κι ούτε που μ’ αποκρίνεται κανείς"

«Τ΄αγγειά γινήκαν θυμιατά
και τα σκατά λιβάνι
οι γύφτοι γίναν δήμαρχοι
κι οι κλέφτες καπετάνιοι»
Γ. Σουρής

Γυρίζεις σαν άνθρωπος το μεσημέρι, το βράδυ στο σπίτι σου.
Λαχταράς την γαλήνη, την θαλπωρή, την ανάπαυση του ιδιωτικού σου κάστρου.
Καταπώς συνηθίζεται, μαζί με τους οικείους, σε «υποδέχεται» το ανύστακτο και ακάματο τηλεοπτικό μάτι.
Συν γυναιξί και τέκνοις στυλώνεις, ασυναίσθητα, το βλέμμα σου στο μεσημεριανό - βραδινό πρόγραμμα των καναλιών.

(Οι δημοσκοπικές έρευνες κατατάσσουν την μεσημεριανή ζώνη, σ’ αυτήν με τις υψηλότερες θεαματικότητες).

Την ώρα, λοιπόν, της ευλογημένης οικογενειακής σύναξης, επιλέγουν οι κερδέμποροι του θεάματος για να προβληθεί ό,τι ευτελές και βορβορώδες κυκλοφορεί στην ελληνική τηλεόραση.
Όλα σχεδόν τα ιδιωτικά κανάλια, μιμούμενα φτηνιάρικες, κουτσομπολίστικες «αμερικανιές» (εκπομπές), ανέλαβαν εργολαβικά να παιδαγωγήσουν την ελληνική οικογένεια στην χυδαιότητα και την προστυχιά.

Το σκηνικό ίδιο και απαράλλαχτο παντού.

Μία παρουσιάστρια-εμπόρευμα γυναικείο, οπισθοτεταμένο και ημίγυμνο, για να θωπεύει τις καταχωνιασμένες φαντασιώσεις των απανταχού στερημένων, πλαισιωμένη από ένα παρδαλό ανθρώπινο συνονθύλευμα. Το συνονθύλευμα αυτό, υπακούοντας στην λογική των ποσοστώσεων, αντιπροσωπεύει όλη την ελληνική κοινωνία.

Απαραιτήτως δύο ή τρεις θηλύγλωσσοι, που διαφημίζουν κορδωμένοι το «κουσούρι» τους.

Καναδυό φτιασιδωμένα και ψιμυθιωμένα γραϊδια, κάτι σαν «ανακομιδή λειψάνων» της πάλαι ποτέ καλής ελληνικής τηλεόρασης.

Νεαρές με μισοανασηκωμένες μικροφούστες, που ονειρεύονται χρυσή, γρήγορη καριέρα –όνειρο ζωής- ελεύθερες από αναστολές και λοιπές... μικροαστικές αρετές.

Και ένα-δύο ξεθυμασμένα,παλιμπαιδίζοντα γερόντια, τύπου Κωστόπουλου, που υποδύονται, αξιογέλαστα ή αξιοδάκρυτα, τους μοσχόμαγκες.

Όλο αυτό το τιποτολόγο κράμα, χωρίς πολλή προσπάθεια, διασκεδάζει την ελληνική οικογένεια, χρησιμοποιώντας, ως πρώτη ύλη, λάσπη και σπέρμα ανακατωμένα, καλλιεργώντας στον κοινωνικό βίο τον κυρακατινισμό . Χαρακτηριστικό του αγοραίου ήθους και του παρδαλογενούς ύφους είναι ο τίτλος των σκουπιδο-εκπομπών. (Παρελαύνουν οι Ζήνες, οι Τατιάνες, οι... labires,oι menioi ).

Κατανοείς αμέσως ότι το όλο εγχείρημα, εκείνο που προπαγανδίζει συστηματικά, είναι το πνεύμα μιας καθημερινότητα, συνοψιζόμενης σε ευχάριστες «μαλακιούλες», κατά την αποκαλυπτική διατύπωση ενός βαθυστόχαστου «σχολιαστή». Οι τηλεοπτικές αυτές εκπομπές-εκκενώσεις (για να δικαιολογηθεί και το τετράστιχο του Σουρή στον πρόλογο του άρθρου) μετατρέπουν τον κόσμο σε κλειδαρότρυπα. Κλειδαρότρυπα κοσμικού παρουσιολογίου, κακεντρεχών υπονοουμένων, εκχαυνωτικού χαβαλέ για την μόδα, τον πλούτο, την καλλιτεχνία, όλα καρυκευμένα με σεξοπικάντικα αρτύματα και τετριμμένες φαντασιώσεις για όλα τα γούστα.

Οι συνέπειες όλης αυτής της αισχρότητας είναι καταστρεπτικές. Εθίζονται βαθμιαία μικροί και μεγάλοι στην μικροπρέπεια, την κατάκριση, και το κουτσομπολιό, κατηχούνται στον καταναλωτισμό και την απληστία. Εγκληματικές, κυριολεκτικά, είναι οι συνέπειες για τα παιδιά (κι αυτό λόγω της απουσίας ή της ανοχής των γονέων).

Μια όμως παραπομπή στο «αρχαίο πνεύμα» κρίνεται απαραίτητη. Ο Πλάτωνας στην «Πολιτεία» του κατέκρινε ποιητές και πεζογράφους που εκθείαζαν την βία, την παραλυσία, την ανηθικότητα. Τους καταδικάζει ως διδασκάλους της νεότητας, γιατί παρουσιάζουν στα έργα τους ανθρώπους άδικους και όμως ευτυχισμένους, και αντίθετα χρηστοήθεις αλλά δυστυχείς που ισχυρίζονται πως η αδικία ωφελεί, όταν δεν αποκαλύπτεται («...ότι εισίν άδικοι μεν ευδαίμονες πολλοί, δίκαιοι δε άθλιοι και ως λυσιτελές το αδικείν, εάν λανθάνη». 392 β). Βάζει στο στόμα του Σωκράτη να λέει στον Αδείμαντο πως όταν οι νέοι ακούνε –σήμερα βλέπουν- αφηγήσεις για ελεεινή συμπεριφορά θεών και ηρώων –τα σημερινά τηλεοπτικά νούμερα- και δεν αγανακτούν «θα καταντήσουν να μην θεωρούν ανάξιο να διαπράττουν τα ίδια και εκείνοι, που στο κάτω-κάτω είναι άνθρωποι».

Κι αν αυτό δεν είναι εμφανές, ο άμεσος επηρεασμός από την τηλεοπτική αθλιότητα καταφαίνεται στην γλώσσα. («Πού έμαθε να βρίζει;» ρωτούν πολλές φορές εμβρόντητοι οι γονείς). Η γλώσσα της τηλεόρασης είναι ανάπηρη, ανεξέλεγκτη, κακοποιημένη και πολλές φορές υβρεοβωμολοχική.

Και αυτή η γλώσσα περνάει στα παιδιά.

Στην πιο ευαίσθητη περίοδο της γλωσσικής του εκπαίδευσης το ανυπεράσπιστο και απομονωμένο μπροστά στην τηλεόραση παιδί, «διδάσκεται» κατακρεουργημένο τον ελληνικό λόγο.
Έχει ειπωθεί πολύ εύστοχα πως για το παιδί σήμερα η τηλεόραση έχει γίνει τρίτος γονέας και μητρική του γλώσσα δεν είναι πια η γλώσσα της μητέρας αλλά της τηλεόρασης.
Μία γλώσσα φτωχή και φτηνή σε λέξεις αλλά πλούσια και ελκυστική σε εικόνες. Ίσως αυτά φαίνονται κάπως χιμαιρικά.
Ίσως.
Όσοι όμως είμαστε μέσα στην τάξη μιλούμε «εκ πείρας». Και αυτή η «ιδίοις όμμασι» πείρα είναι αποκαρδιωτική.

(Τούτη την εποχή, που κάθε βράδυ τα μυαλά των Ελλήνων «παιδαγωγούνται»-αλέθονται στην "πατάω επί πτωμάτων", αγωγή του «Survivor», με αυτό το κρανιοκενές κοπάδι των γυμνοσάλιαγκων «παικτών» και απολαμβάνουν την κνίσσα της απύθμενης ανοησίας, τα παιδιά στο σχολείο -«ον μιμητικότατο» κατά τον Αριστοτέλη, το παιδί- στους αύλειους χώρους χωρίζονται σε μαχητές και διάσημους και διαγωνίζονται με έπαθλο το κολατσιό τους.
Ποιος φταίει; Από γενιά σε γενιά κληροδοτείται η παρακμή και η αποσύνθεση της πάλαι ποτέ ελληνικής κοινωνίας).

Και γιά επανέλθουμε στην γλώσσα.

«Ο άνθρωπος», λέει ο Μπρεχτ, «για να νιώσει άνθρωπος πρέπει να τον φωνάξεις». Να τον πεις άνθρωπο.

«Το παιδί αν δεν ακούσει να μιλάνε για αγάπη, δεν θα νιώσει αγάπη. Αν δεν ακούσει να του μιλάνε γιά αξίες, δεν θα αισθανθεί την ανάγκη να αγωνιστεί γιa αξίες. Κι έτσι ποτέ δεν θα γίνει παιδί με αξία». (Σ. Καργάκος, «Αλεξία», σελ. 142).

«Μία-μία σβήνουν από την γλώσσα μας λέξεις μεγάλες, όπως η τιμή, η αξιοπρέπεια, η αγνότητα, η αρετή, η φιλία και δεν αισθανόμαστε πως το να λείπουνε από το στόμα μας οι τέτοιες λέξεις, σημαίνει πως σβήσανε από μέσα μας οι ευγενέστερες φλέβες του ανθρώπινου μεγαλείου» γράφει ο Κόντογλου στην «Βασάντα».

(Έχω γράψει και το ξαναγράφω πώς ποτέ δεν άκουσα μαθητή μέσα στην τάξη να μεταφέρει εξωσχολικές εμπειρίες ή γνώσεις, χωρίς να αρχίζει τον λόγο του με την εξής στερεότυπη πια φράση «κύριε, είδα στην τηλεόραση»).

Θα κλείσω με μια παρατήρηση. Θα θυμούνται οι παλαιότεροι αναγνώστες πώς στα παλιά αναγνωστικά κυριαρχούσε το κείμενο και η εικόνα ήταν δευτερεύουσας σημασίας.
Στα νέα αναγνωστικά, επικρατεί η εικόνα και υποσκελίζεται το κείμενο, ο λόγος.

Αυτή η αλλαγή δεν έγινε τυχαία.

Η σημερινή γενιά της εικόνας, της τηλεόρασης, δυσανασχετεί με τον γραπτό λόγο, γιατί αυτός απαιτεί σκέψη και μόχθο για κατανόηση.
Η εικόνα είναι εύκολη, αλλά «τρώει», ακρωτηριάζει τον λόγο.
Ίσως στο μέλλον αντικατασταθεί ο δάσκαλος, από μία τεράστια οθόνη στην θέση του πίνακα, όπου θα «παίζεται» το μάθημα. («Φωνάζω ελληνικά κι ούτε που μ’ αποκρίνεται κανείς», κραυγάζει προφητικά ο Ελύτης).

Ανδρώνεται μια γενιά, που βλέπει το... Survivor, αλλά δεν θα ξέρει πώς να επιβιώνει.

Του Δημήτρη Νατσιού / δάσκαλος-Κιλκίς

Sexshop-Mats-Mouts

Η ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ

Antikeimena Dromos Stathmefsi 090818

Καθημερινά υπάρχει παντού ο κίνδυνος, για κάποιον που καίγεται, ή για κάποιον άλλον που πρέπει να μεταβεί επείγον σε κάποιο νοσοκομείο…. Τόσο απλά ένας συμπολίτης μας τοποθετεί τα ντεκόρ του καταστήματός του καταμεσής του δρόμου, καταλαμβάνοντας χώρους στάθμευσης γιατί έτσι του αρέσει, ενώ την ίδια στιγμή κάποιοι άλλοι οδηγοί παρκάρουν επίσης κατά μεσοίς των οδών… πάντα για 5 λεπτά μόνο!!!! Τελικά θα μάθουμε; Έχουμε παιδεία;;;  Τροχαία έχουμε;;; μια εικόνα από ένα μικρό αίτιο, το οποίο όμως μπορεί να προκαλέσει ένα μεγάλο έγκλημα! Αρχές υπάρχουν;;;;!

..

ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ